Wat vinden we eigenlijk van de catchphrase van Memphis Depay?

Behalve dat hij dagelijks een balletje trapt voor Olympique Lyon (binnenkort Barcelona?) en het Nederlands elftal, heeft Memphis Depay ook zijn eigen kledinglijn, meerdere singles, en miljoenen volgers op sociale media. Ook heeft hij een eigen catchphrase, want.. dat heeft ie nou eenmaal.

.

Blind and deaf to the world

.

Yep. Dat is hem, dat is de catchphrase.
“Blind and deaf to the world”.
Misschien heeft Memphis het zelf bedacht, misschien was het een of andere marketing creep, hoe dan ook, dit is de slogan die Memphis op de socials slingert, dit is het gebaar dat hij maakt als hij scoort, dit is het logo dat op zijn kleding prijkt (en ja, er is ook een logo, je moet het natuurlijk goed aanpakken als je een catchphrase lanceert.  

.

.

Met deze inspirerende tekst bedoelt Memphis dat hij zich niets aantrekt van de wereld. Hij streeft naar “tunnelvisie”, zo beschrijft hij het op zijn website. Nergens op letten, geen afleiding en je vooral niets aantrekken van kritiek.
Naja, hij staat natuurlijk wel open voor kritiek als het nuttig is hè, zo is het ook.
I am always open to criticism but in the end, I’m the only one who can make a decision,” zegt hij op de website. Oké, oké, duidelijk. Je moet dus goed afwegen wanneer je wel luistert en wanneer niet.
Alleen – wacht, nee, de catchphrase leert ons juist dat Memphis blind en doof is voor de buitenwereld, voor kritiek. Maar dat is dus alleen soms. Als het zo uitkomt.

.

Mensen met beperkingen

Laten we het feit dat hij zijn eigen slogan niet naleeft even negeren. Waar ik me namelijk meer over verbaas is dat het door deze zin lijkt alsof Memphis zich er niet van bewust is dat er een grote groep mensen bestaat op onze mooie wereld die daadwerkelijk blind is. Of doof. Of blind en doof. 

Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om mensen met een auditive of visuele beperking af te schilderen als slachtoffers waar we allemaal grote bakken medelijden overheen moeten storten.
Veel mensen met zintuiglijke beperkingen zouden zichzelf nooit op die manier omschrijven, en er zijn genoeg die aangeven dat ze, gegeven de keuze, niet eens anders zouden willen.
Kijk bijvoorbeeld eens een paar filmpjes van Molly Burke, een bekende YouTuber die blind is en meer dan 2 miljoen volgers heeft.

Maar dat gezegd hebbende, er zijn tal van mensen die wel genezing zouden willen. Die veel pijn en verdriet hebben over het feit dat ze (deels) niet kunnen zien of horen. En daardoor voelt het uitermate vreemd om iemand te horen pochen over deze beperkingen terwijl hij niet weet hoe het is om ze te hebben en wat voor gevolgen dat heeft (zou Memphis bijvoorbeeld nog voor Oranje voetballen als hij daadwerkelijk blind of doof was? Ik denk het niet).
Bovendien heeft hij wereldwijd miljoenen fans, die hem vrolijk nagebaren en na-tweeten. Er zijn andere voetballers die het gebaar overnemen, sommige mensen hebben tatoeages van het mannetje dat z’n vingers in zijn oren doet en zelfs kinderen wordt het gebaar aangeleerd. ‘You gotta teach them young!’ tweet Memphis trots.

.

.

Aan de andere kant…

… leert een beetje Googlen mij dat Memphis een eigen foundation heeft opgericht, die steun geeft aan dove en blinde kinderen in Ghana.
Ja echt.
Hij is zich er dus toch van bewust dat blinde en dove mensen vaak een achtergestelde positie hebben in de wereld. “Blind and deaf children do not yet have the same opportunities, but the same rights”, legt de website van de Memphis Foundation aan mij uit.
“All they need are opportunities. From the circle of poverty, disability and exclusion. We want these young people to have access to education, to be able to play sports and to make music. That they shape their own future. and that of others. To make the world a better place.”

Het Engels loopt niet bepaald vlot, maar het is een mooi sentiment: Memphis helpt dove en blind kids in Ghana, en dat is natuurlijk een super initiatief.

.

.

Ook de opbrengst van het nummer Akwaane dat hij samen met rapper Winne opnam ging naar dove en blinde kinderen in Ghana. In de videoclip zien we beelden van een blind Ghanees kinderkoor, tussen alle toffe rapper dingen doorgeplakt. Je weet wel, luxe, geld, bling, en – hé Memphis, ik dacht dat je blind was voor alle afleidingen van de wereld?

Het moge duidelijk zijn, deze catchphrase is meer theorie dan praktijk. No biggie, het was al langer bekend dat deze voetballer bepaald niet blind of doof is voor al het moois dat de wereld te bieden heeft.
Ik hoop alleen dat de slogan niet teveel schade aanricht, naast het geld dat naar de blinde en dove kinders in Ghana wordt geschoven. Daarvan zijn immers niet veel mensen op de hoogte, terwijl de tekst en het logo veel meer bekendheid genieten. En ik geloof niet dat de mensen die hun lichaam met deze slogan vereeuwigen de tekst hebben opgevat als “Hi there, I’m raising awareness for the hearing impaired!”

.
.
.
.
.

Ja, dat was het.
Je kunt blijven scrollen, maar je bent het einde al gepasseerd. Nu zijn er misschien mensen die tegen hun scherm schreeuwen, ‘Belachelijk! Je moet een oordeel vellen, een standpunt kiezen!’
Maar tegen hen zeg ik, ga weg met je eisen, ik hoef helemaal niets.
Het is prima om een keer zonder definitief oordeel af te sluiten. Sommige dingen zijn complex, soms bevinden positieve en negatieve elementen zich in dezelfde situatie. Soms ook niet, maar in dit geval misschien wel. 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *